Patrick Schreurs - Grote Baan 293 - 9120 Melsele-Beveren - +32 475 750 300
BEDRIJF
STOCK
OLDTIMERS
RACE
CONTACT
 
 
 

Tweede overwinning op rij voor Steegmans & AD SportHarry Steegmans en Patrick Schreurs hebben een druk weekend achter de rug. Met de Porsche 996 in de Belcar Endurance Cup werden ze vijfde algemeen na een dertiende chrono tijdens de trainingen. Gezien het beperkte vermogen van de motor is dit een mooie uitslag.


“Alles is perfect verlopen”, doet Steegmans uit de doeken. “Normaliter kunnen we de Supercups niet volgen, maar de wagen heeft een perfecte baanligging en zéér krachtige remmen. Bovendien is de quasi originele motor zéér zuinig en moeten we niet tanken tijdens de pilotenwissel. Dit compenseert deels het feit dat we op de snelle rechte stukken moeten inboeten tegenover de andere Porsches. Méér zat er voor ons niet in op het supersnelle tracé van Francorchamps. Tijdens de komende 10 Hours of Zolder zal de zuinige motor mogelijk méér in ons voordeel spelen en kunnen we eventueel richting podium mikken. Maar ik ben zéér tevreden met de vijfde plaats”.



Ook Patrick Schreurs volgt de denkpiste van Steegmans. “Méér zat er inderdaad niet in, maar we hebben wel hard gefietst. Als je het deelnemersveld en het materiaal overloopt, dan moeten we zéér tevreden zijn met de vijfde plaats”.

In de Mediagroep Van Dyck Belcar stond het duo Steegmans/Schreurs aan de start met de Porsche biturbo. Schreurs zette de chrono tijdens de eerste kwalificatie en door het feit dat hij reeds in de tweede ronde amper 5/10 sec. boven de normtijd van 2’33 uitkwam, werd besloten om de tweede training niet te rijden.

“We zaten samen met de Ultima van Belgium Racing en de GPR-Porsche van Dierick/Michel op een zakdoek en het risico om onder de normtijd te duiken was te groot”, verduidelijkt Patrick Schreurs. “Vandaar dat we de tweede kwalificatie aan ons lieten voorbijgaan”.

Harry Steegmans nam opnieuw de start en kon zich behoorlijk handhaven in het peloton. De normtijd was door de organisatie op 2’31” gebracht, die toch nog altijd zes seconden boven de pole van de Gravity-Mosler lag. Toen na een dikke 40 minuten wedstrijd de safety car op de piste kwam na de crash van Pulinx, werd Steegmans binnen geroepen voor de pilotenwissel.

“het team heeft op dat moment een zéér goede strategische beslissing genomen”, verduidelijkt Steegmans. “Dit was de basis van ons goed eindresultaat. Maar de wedstrijd mocht geen ronde langer meer duren, want Patrick kreeg naar het einde toe nog benzineproblemen”.

“Het was inderdaad zéér nipt”, treedt Schreurs zijn kompaan bij. “Ik kon rustig opklimmen in het klassement tot binnen de top 10. Ik moest in bepaalde duels wel goed de chrono in het oog houden om niet onder de normtijd te duiken. We lagen immers aan de leiding in Divisie 3. In de slotfase van de wedstrijd begon de motor wel te sputteren door gebrek aan benzine. Ik moest van het gas en daardoor verloor ik nog een positie aan de Aston Martin GT3. Ik dacht even dat ik het niet zou halen. Maar door het feit dat de leidende Mosler me in de eindfase nog voorbij fietste heb ik nog een ronde uitgespaard. Achteraf bekeken had ik voldoende voorsprong in Divisie 3 om nog een splash & dash te doen. Maar dan hadden we nooit de top 10 gehaald. Opnieuw een fantastisch resultaat nadat we reeds eerder tijdens de 24 Hours of Zolder tweemaal het podium haalden”.

Na de perikelen in het begin van het seizoen, waardoor Steegmans een pak punten aan zijn neus zag voorbij gaan, verloopt de tweede helft van het kampioenschap perfect voor de Antwerpenaar.

“We schuiven nu op naar de derde plaats in de tussenstand van Divisie 3. Deze kan ons niet meer ontglippen. Momenteel hebben we amper anderhalf punt achterstand op de Porsche RSR van CEO Racing. Die moeten we tijdens de slotrace in Zolder voorblijven. Voor de titel hebben we nog een waterkansje. Maar dan moeten de broers Thiers uitvallen en wij terug de Divisie 3 winnen. Samen met Patrick gaan we uiteraard terug voor de overwinning in Zolder. Na de schitterende tweede plaats algemeen en de overwinning in Divisie 3 tijdens de 24 Hours of Zolder en een nieuwe overwinning in Francorchamps kan ik amper wachten op de Belcar Last Race. Spijtig dat we in het eerste gedeelte van het seizoen zoveel punten lieten liggen. We hadden de titel kunnen grijpen en een mooie eindstand in het algemeen klassement”.

De Sonville Peter - Autosport Press

[Teurg naar nieuwspagina]