Patrick Schreurs - Grote Baan 293 - 9120 Melsele-Beveren - +32 475 750 300
BEDRIJF
STOCK
OLDTIMERS
RACE
CONTACT
 
 
 

Hattrick voor Harry Steegmans en Patrick SchreursHarry Steegmans en Patrick Schreurs lukten vorig weekend tijdens de Belcar Last Race een zuivere hattrick in Divisie 3 van de Mediagroep Van Dyck Belcar. Daarenboven werd het duo samen met Albert Vanierschot en Eric Bruynoghe in de AD Sport Porsche biturbo nog eens tweede algemeen tijdens de 24 Hours of Zolder. Een beter seizoenseinde kon Steegmans zich niet voorstellen. Nu rest er nog de 10 Hours of Zolder die Steegmans normaliter zal afwerken met Michel van den Broeck en Patrick Schreurs.


“Ik ben supergelukkig dat we driemaal op rij de Divisie 3 wonnen en daarbij nog eens een tweede en een vierde plaats algemeen meepikten. AD Sport leverde terug een fantastische wagen af en Patrick en ikzelf reden een zéér goede wedstrijd. Misschien wel de beste en plezantste race uit mijn carrière”, vertelt de Antwerpenaar.

Promotor SRO had de normtijd voor de Divisie 3 terug op 1’36” gezet en dit bleek weer de juiste keuze. Tijdens de kwalificaties gaf dit voor Patrick Schreurs wel een probleem. Schreurs is in staat om met de AD-Porsche biturbo onder die normtijd te duiken. En als je de pole wilt pakken in Divisie 3 is het de kunst om die normtijd zo dicht mogelijk te benaderen. Hij klokte af op 1’36”678 terwijl de CEO-Porsche RSR van De Laet/Vollebergh 1/10 seconde sneller was. Het risico om eronder te duiken was te riskant, waardoor ze genoegen namen met de 2de startplaats in Divisie 3 en de 20ste stek algemeen. Tijdens de laatste wedstrijd waren de chrono’s van de concurrentie verpletterend. De GT3’s hebben tijdens het afgelopen seizoen een reuzensprong gemaakt. Met de kwalificatietijd van Schreurs tijdens de Belcar Last Race hadden ze tijdens de eerste wedstrijd van het seizoen op de derde startrij gestaan.

Steegmans nam een voorzichtige start en moest reeds twee plaatsen inleveren aan NGT en GS Motorsport. Maar éénmaal op temperatuur reed de VGM-rijder een dijk van een wedstrijd. Na een prachtige inhaalrace met sterke en constante rondetijden werkte Harry een perfecte stint af en kwam na 55 minuten binnen als leider in Divisie 3 en achtste algemeen. “Vooral de strijd met Divisie 3-concurrent De Laet was mooi en héél sportief”, gaat Steegmans verder. “Ik moest toch een zestal ronden zwoegen om hem tenslotte in de remzone van de Eerste Linkse te pakken. Patrick kon de Porsche nog naar de vierde positie loodsen. Voor de derde maal op rij een fantastisch resultaat. Daardoor eindigen we nu op de tweede plaats in Divisie 3 na de broers Thiers. Zij waren het meest regelmatige, maar niet het snelste team in Divisie 3. Samen met Leest verloor ik véél punten in de eerste seizoenshelft.
Ik heb het kampioenschap verloren toen Leest uit protest op de wagen ging zitten op de startgrid in Francorchamps. Misschien een te begrijpen reactie. Maar gezien de chaotische omstandigheden door die zondvloed achteraf, hadden we goed kunnen scoren. Spijtig, maar ik lig er niet van wakker. De hattrick en het algemeen podium tijdens de 24 Hours of Zolder zijn voor mij van groter belang"
.

Ook de ervaren Patrick Schreurs mag zich fier op de borst kloppen. Hij won iedere wedstrijd waarin hij deelnam met de Porsche biturbo.
“Alles is supergoed verlopen en de puzzel viel telkens goed in elkaar. Harry reed een zéér goede stint en ik heb het moeten afmaken. Spijtig voor Harry dat hij de titel misloopt, maar gedane zaken nemen geen keer”
.

“Het team heeft op dat moment een zéér goede strategische beslissing genomen”, verduidelijkt Steegmans. “Dit was de basis van ons goed eindresultaat. Maar de wedstrijd mocht geen ronde langer meer duren, want Patrick kreeg naar het einde toe nog benzineproblemen”. Nu rest op 10 november nog de 10 Hours of Zolder waar Steegmans naast zijn vaste ploegmaat Michel van den Broeck ook méér dan waarschijnlijk terug team zal vormen met Patrick Schreurs. Hier zal het iets moeilijker worden om een podiumplaats te bemachtigen. De ‘dikke’ Porsche met de inmiddels legendarische luchthapper op het dak van AD Sport is immers voorzien van een originele motor. Goed op gebied van consumptie, maar een stuk minder snel dan de Supercups van de concurrentie. Maar tijdens een race over 10 uren, met een goede strategie en dito bemanning weet je nooit. In ieder geval heeft Harry in de Belcar Endurance Cup niets meer te verliezen. Een goede prestatie zou zijn geslaagd seizoen alleen nog maar méér in het daglicht plaatsen.

De Sonville Peter - Autosport Press

[Teurg naar nieuwspagina]